Nationalismi tuo rauhan, liittovaltio tuo sodan

Yksi merkillisimmistä väitteistä, ja hyvin yleinen sellainen, on "nationalismin" vaarallisuudesta.

En muista koskaan lukeneeni yhtään perustelua tälle väitteelle, mutta netissä, blogeissa ja keskustelufoorumeilla toistetaan usein sitä, kuinka "nationalismi on vaarallista".

Yksikään historiallinen todiste ei vahvista väitettä, että nimenomaan nationalismi, kansallisvaltion tai kansallistunteen tai kansallisaatteen ylläpito, olisi sotien syy.

Eikä kansallissosialismi kelpaa esimerkiksi. Kansallissosialismi oli ennen kaikkea sosialismia ja kansallisaatteena Saksan sisäinen ohjelma. Kansallisosialismi ei suoranaisesti sytyttänyt toista maailmansotaa, vaan pikemminkin a) Stalinin panos => Molotov-Ribbentrop-sopimus => kansainvälinen etupiirijakosopimus ja b) Saksan Valtakunnan (Reich) laajentaminen eli imperialismi sen jälkeen, kun Neuvostoliiton kanssa tehdyt sopimukset olivat astuneet kuvaan.

Jopa Anschluss ja sudeettialueiden liittäminen Saksaan tapahtuivat suhteellisen rauhanomaisesti.

Imperialismi on aina nationalismin vastakohta.

Kun tarkastellaan sotia ja konflikteja, ne ovat yleensä syntyneet imperialismista, siitä, että itseään parempana pitävä kansakunta aseineen ja hyökkäysvaunuineen (-laivoineen, -lentokoneineen...) on pitänyt oikeutettuna alistaa vieras kansa oman valtansa alle.

Ensimmäinen maailmansota oli esimerkiksi Itävalta-Unkarin imperiumin hajoamissota.

Samaan aikaan Saksan imperiumi heikkeni ja Saksa menetti siirtomaitaan. Siirtomaat ovat aina imperialismia. Venäjä soti ja menetti siirtomaitaan, myös Suomen. Samaan aikaan Britannia piti hallussaan 25% maapallon maapinta-alasta. Venäjällä oli maailman laajin yhtenäinen imperiumi, ja Ranskalla puolet Afrikasta. Imperialismia, riistoa, alistamista, väkivaltaa, sotia.

Suomen "sisällissota" oli vapaussota venäläisistä aseistautuneista sotilaista sekä Neuvosto-Venäjään liittämistä havitelleiden punaisten aloittaman terrorin torjumista. Myös Saksan avustaminen toi vuoden 1918 sotaan kansainvälisen, imperialistisenkin aspektin. Suomi olisi voinut saada kuninkaakseen saksalaisen prinssin, ja siinä sitä sitten oltaisiin oltu saksalainen kuningaskunta tai mitä-lie...

Suuri osa maailman väkivallasta, sodista, kapinoista, sissisodista, terrorismista ja kahinoista liittyy imperialismin levittämiseen tai sen torjumiseen.

Britit tappoivat aboriginaaleja Australiassa ja alistivat nämä kansat väkivallalla alamaisikseen.

Intiassa sodittiin brittihallintoa vastaan. Indonesiassa sodittiin neljä vuotta Hollantia vastaan. Algeria taisteli Ranskasta irtautumisesta kahdeksan vuotta. Nykypäivänä baskit ovat Espanjan ja Ranskan valtioiden sisällä itsehallinnollisia alueita, joille ei anneta itsenäisyyttä. Imperialismi jatkuu, aseet paukkuvat. Irlanti on kahtia jaettu saari, ja Britannia miehittää saaren pohjoisosaa. Imperialismi johtaa jatkuviin taisteluihin, pommien paukkumiseen, väkivaltaan. Ei uskonto, vaan imperialismi. Jos Britannia poistaisi kaikki kansalliset tunnusmerkkinsä ja aseistautuneet sotilaansa Pohjois-Irlannista, ja alue liitettäisiin Irlannin tasavaltaan, väkivalta todennäköisesti loppuisi kuin seinään.

Ainoa ratkaisu "terrorismin" lopettamiseen on miehitysvallan lopettaminen ja nationalismin tuominen alistettujen kansakuntien omaisuudeksi.

En tunne itsenäistynyttä demokraattista kansallisvaltiota, joka olisi jatkuvasti kähinöissä muiden kansallisvaltioiden kanssa. Sen sijaan imperialismi sytyttää koko ajan uusia sotia: USA:lla on käynnissä jatkuva sotatila. Venäjän raaka sota Tsetseniassa tuskin oli ohi, kun maa sekaantui sotaan Georgian alueella. Kiina kohtelee brutaalisti Tiibetiä, jolla oli jonkinasteinen itsenäisyys 1900-luvun alkupuolella. Ei ole enää, mutta väkivaltaa ei ole saatu lannistetuksi.

Nationalismi on ratkaisu maailman levottomuuksiin. Ei ongelma, vaan ratkaisu.

Olen universaali nationalisti, joka tarkoittaa tätä: haluan, että Iran on islamilainen maa. Haluan, että Somalia on somalien maa. En pane pahakseni, jos jossakin vinkuintiassa harjoitetaan vinkuintiaanien tapoja ja tottumuksia, koska vinkuintian olosuhteet ovat muokanneet vinkuintian kulttuurin, tavat ja tottumukset.

Eskimot osaavat metsästää, nylkeä ja valmistaa hylkeen mutta eivät avata durian-hedelmää. Tuvalun asukkaat osaavat käyttää 100% kookospalmusta mutta eivät osaa hiihtää.

Antakaa valtioiden olla ainutlaatuisia, älkää sekaantuko niiden sisäisiin asioihin!

Antakaa suomalaisten olla suomalaisia, vaikkapa perunaneniä tai puukko kädessä riehuvia kännikaloja, jos se on ankean talven seurausta. Maassa maan tavalla.

Mutta älkää tuputtako Suomeen sharia-lakeja tai minareetteja, niitä varten on islamilaisia kuningaskuntia, sulttaanikuntia, federaatioita, tasavaltoja. Jokainen ainutlaatuinen.

Nationalismin suurin vihollinen on imperialismi, ja Suomen kohdalla tällä hetkellä Euroopan Liittovaltio tai Euroopan Imperiumi (Lyhyesti: EI ! ).

Kun Liittovaltiota puolustellaan, sanotaan, että Euroopan yhdentyminen on tärkeää. Hullutus, jonka mukaan suuret yksiköt ovat parempia kuin pienet "elinkelvottomat" alueet on valtaamassa alaa.

Liittovaltio on imperiumi, vallan keskittäminen harvoihin käsiin. Se johtaa kahteen kamaluuteen:

- Suomen asiat sanellaan Suomen rajojen ulkopuolelta

- Suomesta tulee ison alueen syrjäinen reuna-alue, takahikiä, josta poistetaan kaikki palvelut kuten kuntaliitosten pienemmistä yksiköistä. Reuna-alueelta imetään kaikki luonnonvarat ja lahjakkaat yksilöt, jotka kuljetetaan pääkaupunkiin tai muille kasvualueille hyödyntämään keskusjohtoa.

Nationalismi on siis universaalia. Maapallon nykyinen maailmanjärjestys sallii erilaisuuden, omalaatuisuuden ja paikallisen päätöksenteon. "Uusi Maailmanjärjestys" on koodisana, joka tarkoittaa yhtä keskitettyä maailmanhallintoa, kansainvälistä diktatuuria, jossa yksi taho sanelee (diktatuuri) kaikille kaiken. Se on ihmiskunnan suurin vihollinen.

Ja pienikö yksikkö olisi tehoton ja elinkelvoton?

Totuus on juuri päinvastainen.

Maailman vauraimmat itsenäiset valtiot per capita ovat Qatar, Luxemburg ja Singapore.

Qatar on pienenpieni islamilainen valtio Persianlahdella.

Luxemburg on EU:n mantereen pienin jäsenvaltio.

Singapore on Aasian pienin valtio.

No, ehkä hieman mutkia oikoen, mutta sanoma lienee tullut selväksi.

Pienet valtiot ovat vauraita, hyvin organisoituja ja menestyviä. Ne eivät tarvitse suurta määrää luonnonvaroja, vaan ... pienen nationalistisen alueen, jossa toimitaan omaa maata hallinnoiden.

Kaikki todisteet myös osoittavat, että suurissa federaatioissa on tavattoman äärimmäiset varallisuuserot (Venäjä, Kiina, Intia, USA ja Brasilia), tavatonta köyhyyttä ja äärimmäisen julmaa ihmisten kohtelua:

- USA:ssa on absoluuttisesti maailman eniten vankeja vankiloissa.

- Venäjän armeijassa simputetaan alokkaita kuoliaiksi ja muutenkin maa on raaka ja väkivaltainen. Murhat ja naisten kokema väkivalta sekä opposition vaino ovat maailman ennätysluokkaa.

- Kiinassa riistetään maaseudun työvoimaa mitä törkeimmällä tavalla.

- Intian maaseudulla paikalliset roistoparonit kohtelevat köyhiä kuin roskaa, törkeästä kastilaitoksesta puhumattakaan.

- Brasilian slummit ovat mantereen häpeäpilkku.

Kaikki todisteet osoittavat, että mitä pienempi, nationalistinen ja omista asioistaan päättävä valtio on, sitä vauraampi, menestyvämpi ja tasa-arvoisempi maa on.

Mitä suurempi, monikulttuurisempi ja imperialisempi valtio on, sitä törkeämmin se kohtelee omia alamaisiaan sekä pieniä naapureitaan.

Universaali nationalismi, pienten (ja suurtenkin) kansojen itsenäisyys, suvereenisuus ja kansallismielisyys on tae maailmanrauhaan.

Vastaavasti, pakkokeinoin rakennetut liittovaltiot ja imperiumit lisäävät väkivaltaa, levottomuuksia, kapinahenkeä ja lopulta tuhoisia sotia, jotka olisi voitu välttää jättämällä kansat oman nationalisminsa kanssa hoitamaan omat asiansa haluamallaan tavalla.

Maassa maan tavalla.

Kirjoittanut Juha Lehtinen 26.7.2012